viernes, 6 de abril de 2007

Polski



Mantra (skt. mana umysł, tra wyzwolenie) - w buddyzmie i hinduizmie formuła, werset lub sylaba, która jest elementem praktyki duchowej. Jej powtarzanie ma pomóc w opanowaniu umysłu, zaktywizowaniu określonej energii, uspokojeniu, oczyszczeniu go ze splamień. Szczególnie istotną sprawą jest bezpośredni przekaz z ust wykwalifikowanego nauczyciela, gdyż tylko wtedy mantra uzyskuje właściwą moc.
W buddyzmie tantrycznym mantra jest jednym z elementów praktyki, prowadzącym do wyzwolenia i oświecenia. Mantra aktywizuje określony aspekt buddy, dzięki czemu praktykujący rozwija w sobie określone właściwości oświecenia. Mantra przekazywana jest uczniowi przez wykwalifikowanego nauczyciela Diamentowej Drogi - lamę. Przekaz ten zwany "lungiem" obok przekazu mocy "wang" oraz wyjaśnień "tri", jest częścią inicjacji w praktykę Diamentowej Drogi związaną z określonym aspektem buddy. Przykładem może tu być niezwykle popularna w Tybecie i Bhutanie mantra "Om Mani Peme Hung". Aktywizuje ona energię czteroramiennego białego buddy współczucia (skt. Avalokitesvara, tyb. Czenrezig, pol. Kochające Oczy) co rozwija w praktykującym współczucie i miłość do istot.
Stosowanie mantry polega na wielokrotnym recytowaniu, śpiewaniu, szeptaniu lub powtarzaniu w myśli. Niektóre praktyki religijne wymagają powtórzenia mantry określoną ilość razy (na przykład 111 111 razy w praktyce nyndro). Do liczenia używa się zazwyczaj mali złożonej z 27 lub 108 koralików.
W buddyzmie tybetańskim powszechne jest używanie młynków modlitewnych, na których wypisana jest treść mantry. Wielokrotne obrócenie młynka uważane jest za równoważne wypowiadaniu mantry na głos. Równie często treść mantry wypisuje się na chorągiewkach modlitewnych i skałach. Buddyści są zdania, że wibracja mantry słyszana przez inne istoty lub niesiona przez wiatr może przynieść wiele pożytku innym.
Mantra Gayatri to hinduistyczna mantra. Oto jej treść w języku sanskryt:

Om! Bhur buva suvahah;Tat savithur varenyam;Bhargo devasya deemahi;Dhiyo yonah prachodayat.

No hay comentarios: